Denna sidan vänder sig till dig som jobbar inom vården och möter barn eller vuxna med ADHD
Diagnos ställs enligt Diagnostic and Statistical Manual for Mental Health Disorders, version 5 (DSM-5) eller International Classification of Diseases 10th revision (ICD-10).
ICD-10
ICD-10 är ett medicinskt klassificeringssystem som introducerades av Världshälsoorganisationen (WHO) 1992. ICD-10 hänvisar ADHD som hyperaktivitets/hyperkinetisk störning (HKD) en term som används i delar av Europa och som utvecklats av det europeiska nätverket för hyperkinetiska störningar (EUNETHYDIS). HKD är en ihållande och allvarlig försämring av den psykologiska utvecklingen. Barn kan uppvisa symtom som är karaktäristiska för HKD men inte tillräckliga för att ställa diagnos. Symtom kan vara att inte kunna hejda impulser i sociala relationer, att vara hänsynslös i farliga situationer och att inte följa sociala normer. Även vuxna kan diagnostiseras med HKD.1
Fakta:
Hyperaktivitets/hyperkinetisk störning är:
- Nedsatt uppmärksamhet
- Överaktivitet
- Tidig debut
- Symtomen måste finnas i olika miljöer
- Andra diagnoser som ångest, humörsaffektiva störningar, schizofreni och funktionsvariationer måste uteslutas.
DSM-5
I Sverige används huvudsakligen diagnoskriterier enligt American Psychiatric Associations’s Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5e upplagan (DSM-5). DSM-5 definierar ADHD som ”ett ihållande mönster av ouppmärksamhet och/eller hyperaktivitet/impulsivitet som stör funktionen”.2 Dessa medicinska klassificeringssystem bör användas i kombination med en rad skattningsskalor, som ofta mäter effekten av ADHD på mer specifika funktionsområden eller livskvalitet.1-4
För att genomföra en utredning vid misstanke om ADHD behövs läkare med barnpsykiatrisk eller barnmedicinsk respektive vuxenpsykiatrisk kompetens och psykolog med adekvat kompetens. Ofta behövs kompletterande bedömningar av personal med andra kompetenser såsom specialpedagog, logoped, sjukgymnast, arbetsterapeut och kurator.3
Fakta:
Diagnos enligt DSM-52,3
För ett barn upp till och med 16 år ska minst ett av följande krav vara uppfyllda:
- minst sex av de nio symtom på bristande uppmärksamhet
- minst sex av de nio typiska symtom på hyperaktivitet och impulsivitet
För att diagnoskriterierna ska vara uppfyllda ska symtomen ha funnits sedan sex månader tillbaka på ett sätt som avviker från den förväntade utvecklingsnivån. Det krävs också att symtomen har funnits före 12 års ålder och att de kan ses i minst två miljöer (t.ex. hem och förskola/skola). För att diagnoskriterierna ska vara uppfyllda måste det också finnas tydliga belägg för att symtomen påverkar eller försämrar kvaliteten i barnets sociala fungerande och skolprestationer.2-4
Symtom
Ouppmärksamhet2, 3
Personen
a) är ofta ouppmärksam på detaljer eller gör slarvfel i skolarbete, yrkesliv eller andra aktiviteter.
b) har ofta svårt att bibehålla uppmärksamheten inför uppgifter eller lekar
c) verkar ofta inte lyssna på direkt tilltal.
d) följer ofta inte givna instruktioner och misslyckas med att genomföra skolarbete, hemsysslor eller arbetsuppgifter (beror inte på trots eller på att personen inte förstår instruktionerna).
e) har ofta svårt att organisera sina uppgifter och aktiviteter.
f) undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter som kräver mental uthållighet (till exempel skolarbete eller läxor).
g) tappar ofta bort saker som är nödvändiga för olika aktiviteter (till exempel leksaker, läxmaterial, pennor, böcker och verktyg).
h) är ofta lättdistraherad av yttre stimuli.
i) är ofta glömsk i det dagliga livet.
Hyperaktivitet och impulsivitet2, 3
Personen
a) har ofta svårt att vara stilla med händer eller fötter eller kan inte sitta still.
b) lämnar ofta sin plats i klassrummet eller i andra situationer där personen förväntas sitta kvar på sin plats under en längre stund.
c) springer ofta omkring, klänger eller klättrar mer än vad som anses lämpligt för situationen (hos ungdomar och vuxna kan det vara begränsat till en subjektiv känsla av rastlöshet).
d) har ofta svårt att leka eller utöva fritidsaktiviteter lugnt och stilla.
e) verkar ofta vara ”på språng” eller ”gå på högvarv”.
f) pratar ofta överdrivet mycket g) kastar ofta ur sig svar på frågor innan frågeställaren pratat färdigt h) har ofta svårt vänta på sin tur i) avbryter eller inkräktar ofta på andra (t.ex. kastar sig in i andras samtal eller lekar).
Vuxen-ADHD enligt DSM-5
Om det rör sig om ungdomar från 17 år och vuxna är antalet symtom som ska vara uppfyllda fem i stället för sex.2, 3
Dessutom krävs följande:
- Symtomen har funnits sedan sex månader tillbaka på ett sätt som avviker från den förväntade utvecklingsnivån.
- Symtomen har funnits före 12 års ålder.
- Symtomen kan ses i minst två miljöer (till exempel hem och fritid respektive skola eller arbetsliv).
- Det finns tydliga belägg för att symtomen påverkar eller försämrar kvaliteten i den vuxnes sociala fungerande och prestationer i skola respektive arbetsliv.
Källa DSM-5 och ICD-10